Tesla opäť prekvapila, a to hneď dvakrát

Tesla opäť prekvapila, a to hneď dvakrát

                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Zdroj: https://www.theverge.com/search?q=tesla

Známy americký výrobca elektromobilov, Tesla, má za cieľ vyrábať najlepšie autá na svete. A vrhol sa do toho „všetkými desiatimi“, no nevyhol sa ani rôznym komplikáciam s tým súvisiacimi.

Po problémoch so spustením výroby elektromobilu Model 3, bolo predstavenie jej nového elektrického ťahača preložené z októbra na november. V polovici novembra však slávnostne predstavila Tesla nielen nový Tesla Semi Truck, čím si otvorila dvere do sveta úžitkových vozidiel, ale spolu s ním predstavila aj nový model športového elektromobilu Roadster 2.0. Ten sa má stať najrýchlejším sériovým autom na svete.
Premiéra áut sa konala v kalifornskom Hawthorne a bola vysielaná aj online cez web stránku Tesly.
 
Kamión Semi prináša niekoľko pozitívnych prekvapení. Snáď najzaujímavejším pre dopravcov je to, že náklady na jeho prevádzku oproti bežným naftovým ťahačom majú byť až o 20% lacnejšie. Na jedno nabitie má byť schopný prejsť až 805 km, čo z neho bude robiť špičku medzi svojou konkurenciou, keďže klasické dieslové kamióny jazdia väčšinou na trasy menšie ako 400 kilometrov. Po polhodinovom nabíjaní prejde tento ťahač ďalších 643 km.
Nabíjačky, ktoré majú byť pre tieto elektrické kamióny určené sú označované ako Megacharger a umiestnené budú nielen na staniciach klasických teslovských Superchargerov, ale aj na staniciach, kde sa kamión zdržiava za účelom nakladania či vykladania svojho nákladu. A hoci nepoznáme kapacitu batérie, ktorou bude ťahač disponovať, Tesla uviedla spotrebu energie, ktorá má byť menej ako 2 kWh na 1 míľu resp. 1,61 km. To naznačuje, že by mohlo ísť o batériu s výkonom 1 000 kWh alebo aj viac.
Zaujímavá je aj informácia, podľa ktorej Semi na jedno nabitie spotrebuje až 1600 kW, čo je spotreba pre približne 4 000 domácností. S týmto vyjadrením prišla na londýnskej tlačovej konferencii inštitúcia Aurora Energy Research, k čomu sa Tesla odmietla vyjadriť. Tým sa otvorila aj diskusia o potrebe vybudovania novej infraštruktúry v súvislosti s elektrifikáciou cestnej dopravy. Taktiež bolo poukázané aj na fakt, že súčasné supernabíjacie stanice majú výkon asi 450 kW a ešte neexistuje technológia umožňujúca nabitie takéhoto kamiónu za pol hodiny. Tesla zatiaľ neuviedla, kedy by mala začať s inštaláciou svojich meganabíjacích staníc.
Ťahač bude poháňaný 4 elektromotormi na zadných nápravách, čo mu umožní pokračovať v jazde aj v prípade poruchy hoci aj dvoch elektomotorov. Každý zo spomínaných elektromotorov,  mimochodom rovnakých ako má Model 3, má výkon 1 032 koní, vďaka čomu dokáže Semi akcelerovať z 0 na 100 km/h za 5 sekúnd bez nákladu. V prípade plného naloženia, čo činí zhruba 36 ton, by to mal zvládnuť za 20 sekúnd.
 

Zdroj: https://www.tesla.com/semi/


Nezaostáva však ani v ďalších svojich schopnostiach. Disponuje funkciou rozšíreného autopilota – umožní udržiavať stanovenú rýchlosť, spomaliť v kolóne, má automatické núdzové brzdenie či varovanie pred vybočením z jazdného pruhu. Nechýba ani detekcia mŕtych uhlov a funkcia ochrany auta pred krádežou.
Čo sa týka riešenia interiéru, ten vodičovi poskytne komfort a to najmodernejšie vybavenie. V priestrannej kabíne je sedadlo vodiča umiestnené v strede a dopĺňa ho druhé sedadlo nachádzajúce sa vpravo za sedadlom šoféra. Po oboch stranách volantu má vodič dotykové obrazovky. Namiesto spätných zrkadiel má kamery, ktoré vodičovi umožňujú sledovanie situácie okolo neho a zlepšujú aerodynamiku.
 
Zdroj: https://www.tesla.com/semi/assets/interior.jpg

 Zdroj: http://static3.businessinsider.com/image/5a0e7049f914c354018b481b-2000/semiinterioringress.jpg

A aby toho nebolo málo, čelné sklo je pancierové. Samozrejme nezahanbí ani dizajn kamiónu, ktorého karbónová karoséria má pripomínať náboj zo zbrane.
Tento nový ťahač bude na trhu dostupný od roku 2019 a to v dvoch verziách, ktoré sa líšia dojazdom resp. kapacitou akumulátorov a samozrejme cenou. Nakoľko pri svojich obrovských nákladoch je spoločnosť už niekoľko rokov v strate, vyberanie záloh od potenciálnych zákazníkov za automobily jej pomáha udržiavať jej chod a zároveň ju takto donútilo prezradiť očakávané predajné ceny. Lacnejšia verzia bude v očakávanej cene 150 000 amerických dolárov s dojazdom 483 km a oproti nej drahšia verzia v cene 180 000 dolárov dojazdom 805 km. Záujemcovia si môžu kamión zarezervovať už teraz zložením spomínanej zálohy a to vo výške 20 000 dolárov. Tesla pripravila aj limitovanú edíciu Founders Series, ktorej očakávaná cena a súčasne aj výška zálohy je 200 000 dolárov.


Aj predstavenie športového Roadsteru vyrazilo dych. Podobne ako Semi, aj Roadster šokoval svojimi parametrami, dojazdom a nezaostávala ani cena.
Jeho zrýchlenie na 100 km/h má byť iba za 1,9 sekundy a jeho maximálna rychlost cez 400 km/h! Týmito rýchlosťami poráža aj špičkové športové autá typu Bugatti Chiron, Porsche 911 Spyder či McLaren P1. Vďaka svojej 200 kW batérií má Roadster dojazd až 997 kilometrov a dostatok energie aj na dlhšiu jazdu v maximálnej rýchlosti. Oproti súčasným teslovským modelom je to až dvojnásobok kapacity batérie. Informácia o tom, koľko času bude takáto batéria potrebovať na svoje dobitie, zatiaľ nie je známa. Pohon má na všetkých štyroch kolesách.
 

Zdroj: https://www.theverge.com/2017/11/17/16655800/tesla-electric-semi-truck-roadster-recap-elon-musk

Interiér je vybavený športovým volantom v štýle F1 a jeho dizajn je podtrhnutý aj tým, že budíky z palubnej dosky budú umiestnené do dotykovej obrazovky v stredovej konzole. Či bude vybavený aj funkciou autopilota ešte nevieme, no tvar volantu to naznačuje.
 

Zdroj: https://propakistani.pk/wp-content/uploads/2017/11/Tesla-Roadster-steering-wheel.jpg
 

Prekvapením je aj sedenie pre štyri osoby v konfigurácii 2+2, pričom zadné sedadlá poskytujú minimálny priestor. Strecha, ktorá je zo skla umožní z dizajnového športového kupé po stiahnutí strešného panelu zmenu na roadster.
 

Zdroj: https://www.tesla.com/roadster

Zdroj: https://www.tesla.com/roadster

Do výroby sa má dostať v roku 2020, no zarezervovať, rovnako ako Semi, sa dá už teraz. Tento Roadster druhej generácie prekonává ostatné modely Tesly aj svojou cenou. Cena rezervácie je 50 000 dolárov, pričom predpokládaná cena bude 200 000 dolárov. Nechýba ani limitovaná edícia Roadster Founders v počte 1 000 kusov, za kotú sa platí opäť záloha vo výške plnej ceny auta, ktorá je v tomto prípade až 250 000 dolárov.

Zdroj: http://www.tesla.com
          http://techbox.dennikn.sk/tesla-semi-truck-kamion-s-dojazdom-az-800-km/
          http://www.teraz.sk/magazin/elektricky-nakladny-tahac-spotrebuje-ene/294880-clanok.html